وب سایت تخصصی دکتر همایون نوری پناه

وب سایت تخصصی نقد فیلم و سریال

وب سایت تخصصی نقد فیلم و سریال

نویسنده: همایون نوری پناه
ادمین : محسن اکبرزاده

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۲۵ بهمن ۹۹، ۲۱:۱۷ - اسید سیتریک
    *ـ*

علت اصلی قطعی های اخیر برق

دوشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۷، ۰۷:۳۸ ب.ظ
:heavy_check_mark:
از توسعه انرژی‌های نو و تولید برق پراکنده غفلت کردیم، گرفتار خاموشی‌های بی‌سابقه شدیم/ چرا وزارت نیرو به یکباره نرخ خرید تضمینی برق را کاهش داد

:bust_in_silhouette:اصغر بالسینی، اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی علت اصلی قطعی های اخیر برق را در گفتگو یی تشریح کرد:

:low_brightness:ظرفیت اسمی که در حوزه نصب انرژی برق که باید در سال‌های اخیر با یک شتاب و رشد قابل توجهی اتفاق می‌افتاد، وجود نداشته است. یعنی افزایش ظرفیت نیروگاه‌های کشور از شتاب و سرعت کافی برخوردار نبوده است.

:low_brightness:ظرفیت اسمی تولید برق در کشور ما بالای 78 هزار مگاوات است، ولی چیزی که در عمل به عنوان برق در شبکه برای استفاده بخش‌های مختلف صنعتی، تجاری و خانگی وارد می‌شود، حدود 55 تا 57 هزار مگاوات در برهه‌های مختلف است و به همین اندازه هم تقاضای برق داریم.

:low_brightness:پیک مصرف برق در همه کشورهای دنیا اتفاق می‌افتد و در آنجا تقاضا را مدیریت می‌کنند تا به نسبت آن وضعیتی که در عرضه برق وجود دارد مشکلات کمتر شود

:low_brightness:انرژی‌های نویی که باید در سال‌های گذشته روی آن سرمایه‌گذاری می‌شد و باید در شبکه سراسری برق وارد می‌شد و متاسفانه با غفلت بسیار جدی که در این زمینه داشتیم اتفاق نیفتاده است و این مایه تاسف برای اقتصادی همانند اقتصاد ماست که سهم انرژی‌های نو در سبد انرژی کشور ما کمتر از نیم درصد است. یعنی حداکثر 240 الی 250 مگاوات به صورت واقعی برق از طریق انرژی‌های نو وارد شبکه می‌کنیم.

:low_brightness:آیا ظرفیت واقعی ما این میزان است؟ قطعاً این میزان نیست. در بخش‌های مختلف انرژی‌های نو ظرفیت‌های قابل توجهی داریم که از آنها استفاده نکرده‌ایم. وقتی قیمت انرژی نو که باید حمایت شود تا افزایش ظرفیت داشته باشیم را کاهش می‌دهند، طبیعی است سرمایه‌گذاران به این سمت نمی‌آیند.

:low_brightness:متوجه نمی‌شوم که چه دلیلی دارد که یکباره دولت و وزارت نیرو قیمت خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر را به شدت کم می‌کنند

:low_brightness: انرژی‌های تجدیدپذیری که فرض کنید باید 5 درصد سهم در سبد انرژی کشور داشته باشند الان حدود 32 صدم درصد یعنی کمتر از نیم درصد در سبد انرژی کشور نقش دارند. در چنین شرایطی این نیروگاه‌ها که می‌ توانستند در پیک مصرف به پیک‌سایی در شرایط انرژی ما کمک کنند وجود ندارند و وارد نشدند.
"تهران آنلاین"
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۴/۲۵
همایون نوری پناه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی