وب سایت تخصصی دکتر همایون نوری پناه

وب سایت تخصصی نقد فیلم و سریال

وب سایت تخصصی نقد فیلم و سریال

نویسنده: همایون نوری پناه
ادمین : محسن اکبرزاده

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۲۵ بهمن ۹۹، ۲۱:۱۷ - اسید سیتریک
    *ـ*

سفرنامه دروویل

دوشنبه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۴۳ ب.ظ

کامل ترین سفرنامه درباره حمام رفتن در ایران است.او می گوید ایرانیان یک روز کامل حمام می روند و حدود هفت صبح تا هفت شب در حمام می مانند.
از موارد مهم حمام زنانه بحث ازدواج بود،مهم ترین بخش سال نو حمام رفتن آن بود،حمام انصاری متعلق به دوره قاجاریه از قدیمی ترین حمام های تهران بوده است،یک اصطلاحی باب بود "آقازاده را با باباش بیارین" یعنی این پسر دیگر بزرگ شده است.
دکتر کلیمیان سردشتی متخصص تاریخ حمام در ایران هستند،آنچنان حمام رفتن رسمی وسیع و بزرگ است که صدسال می توان درباره آن نوشت،مثلا محمد غزالی فتوا داد که نقاشی گل و برگ در حمام جایز است اما نقوش حیوانی خیر،به دلیل آنکه دلاک،لخت انسان ها را می دید،پس از مدتی از پزشکی هم سر در می آورد.
رساله "دلاکیه" متعلق به سده سیزده هجری کاملا درباره حمام رفتن و حمام ساختن در ایران است از هزار سال پیش حمام مرکز تجمع سیاسی بوده است. فضل ابن سهل ،وزیر مامون تا امیرکبیر در دوره قاجاریه،در حمام کشته شدند،قتل در حمام ،ساده بوده است وعموم قتل های با نیت قبلی در ایران،در حمام صورت می گرفته است. گرمابه لوکس عباسی،هنوز هم در تهران ،برای کارگران و غیره ،فعال است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۲/۲۸
همایون نوری پناه

تاریخ حمام

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی