وب سایت تخصصی دکتر همایون نوری پناه

وب سایت تخصصی نقد فیلم و سریال

وب سایت تخصصی نقد فیلم و سریال

نویسنده: همایون نوری پناه
ادمین : محسن اکبرزاده

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۲۵ بهمن ۹۹، ۲۱:۱۷ - اسید سیتریک
    *ـ*

فیلمنامه

جمعه, ۷ آذر ۱۳۹۹، ۰۶:۱۸ ب.ظ

را از صد زاویه مختلف می توان تقسیم بندی کرد،حال که بحث فیلم های «خاطرات موتورسیکلت»مطرح شد. یکی از زوایای فیلمنامه نویسی را با هم بررسی می کنیم.فیلمنامه با پیرنگ بسته،پیرنگ برای داستان یا فیلمنامه یا نمایشنامه یاحتی یک نامه اداری برای قطع یک درخت خشک پوک خطرناک به شهرداری منطقه سه تهران، مثل بتن برای ساختمان های پایه بتنی است.

پیرنگ با حالت کاملا بسته:فیلمنامه نویس و کارگردان ،کل نظرخویش را برای بیننده توضیح می دهد و هیچ نقطه مبهمی نمی گذارد.رستگاری در شاوشنگ به کارگردانی فرانک دارابونت ،بهترین نمونه این دسته است.

 

پیرنگ نیمه باز،جای سوال و فکربه صورت محدود برای مخاطب باز می گذارد اما این فکر را محدود به چند گزینه مشخص می کند،مجموعه سریال شهرزاد،اثر استاد فتحی با نویسندگی استاد فتحی و دکترثمینی بهترین نمونه این نوع فیلمنامه است،خاطرات موتورسیکلت ایرانی در این دسته جای می گیرد و خاطرات موتورسیکلت خارجی دردسته اول می گنجد.

 

Shahrzade312

 

پیرنگ کاملا باز:آن فیلم هایی که مخاطبان به دقت می بینند،مست هم نیستند اما متوجه ته کار نمی شوند و می گویند:آخرش چی شد؟در این دسته قرار می گیرند،فیلم جنایی زودیاک بهترین نمونه این دسته سوم است،کلا معلوم نیست در انتهای اثر چه رخ می دهد و همه درب ها باز است در ذهن مخاطب خاص.

 

"دایره المعارف های سینمایی ،مثل دایره المعارف آکسفورد،دایره المعارف سینمای نشرساینایا کتب آموزش فیلمنامه نویسی،پاییزنودونه خورشیدی،تهران"

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۹/۰۷
همایون نوری پناه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی