هنری فورد
وی از نوابغ تاریخ صنعت جهان بود.وی در حدود سال هزارودویست وهشتادودو شمسی با بازدید از یک پلن سینمایی،عاشق سینما شود.او برای تبلیغ محصولات شرکت فورد،از سینما بهره برد و یک استدیوی فیلمسازی برای خودش تاسیس کرد.البته قبل از واقعه جنگ پرل هاربر کمپانی فیلمسازی وی جمع شد.اما یک تکنیک سینمایی به نام«فوردیزم»باقی ماند یعنی یک فیلم،به صورت نرم و نازک ،یک خودرو یاوسیله خانگی را تبلیغ کند.کاری که برند گوشی لوکس موبایل«ورتو»به صورت گسترده در فیلم های یک دهه اخیر ایران ،انجام می دهد.فیلم اول «سریع و خشن»بابازی وین دیزل ،یکی از بهترین نمونه های این سبک فیلمسازی جهانی است که درآن به وضوح تمام خودروهای ساخت امریکا در انواع مسابقات ،خودروهای ساخت آسیا را می بلعد،این تکنیک فوردیسم در فیلم کمدی «زهرمار»بابازی شبنم مقدمی ،برای تبلیغ یک شاسی بلند لوکس جدید که وارد ایران شده بود،به صورت گسترده صورت گرفت.
"شبکه مستندسیما،تابستان نودونه خورشیدی،تهران"