سه فیلم
"لاک پشت ها هم پرواز می کنند"،"درباره الی" و "جدایی نادر از سیمین" در جمع صدفیلم برترتاریخ سینمای جهان(فیلم های غیراز ساخته های هالیوود،فیلم های مارول ولاینزگیت و...در نظرسنجی حضور نداشتند. به دلیل قدرت مالی عجیب و بی نهایت این رسته از سینما،آن ها را در رنکینگ های جدا محاسبه می کنند) انتخاب شدند.
البته از نظر من(که کاملاشخصی است و به مطالعات خودم و دیده ها و شنیده های شخصی ربط دارد نه به حب و بغض)دو فیلم از یک کارگردان ،بی انصافی است.معترض بودن در سینمای ایران برای جهانیان خوشایند است اگر این دست فرمان را کارگردانان ایرانی دقیق رعایت کنند ،فیلم هایشان از پلکان ترقی،عجیب بالا می رود اما تمام سینمای ایران لزوما سینمای اعتراضی نیست.مادر اثر زنده یاد استادعلی حاتمی از لحاظ کیفیت بازی ها وکات دادن های به موقع ودیالوگ ها از هرسه فیلم یادشده بهتراست.پرده آخر اثر واروژ کریم مسیحی در دسته سینمای تاریخی درسبک جنایی قرار می گیرد و یک فیلم اجتماعی اعتراضی نیست،اینکه هر سه فیلم برتر دقیقا از یک سبک پیروی کنند یک دست فرمان غلط را به کارگردانان جوان می آموزد،نمی خواهد فیلم عالی بسازید،فیلمی بسازید که مرتب غرغرکند (البته بدنیست بالذاته اما اینکه دست فرمان ثابت کارگردان ایرانی شود،یک مشکل عمده دارد،سینمای شاعرانه،سینمای جنایی وغیره را در ایران از بین می برد)درباره یک فرم از مشکلات بانوان صدفیلم داریم اما سینمای شاعرانه و سینمای ورزشی و دیگر ژانرها کم کم به حاشیه می روند و این یک مسیر غلط است،کشورهای صاحب جایگاه در سینمای جهان مثل فرانسه،در تمامی جهت ها پرواز می کنند نه در یک جهت مشخص.
"سایت های معتبرهنری ،پنج شنبه هفته جاری"
نکات قابل تأملی بیان کرده اید.
متشکرم