سلمان خان
با نام اصلی اشکان و از تبار افغانی بود.او از کودکی توانایی بارزی در انجام حرکات موزون داشت،دنیا نیز یار موافق او گردید و در مکانی زیست که مهد رقص است.
با توجه به جمعیت هندوستان و تخمین های حدودی که کایدوسینما تایید کرده است ،احتمالا او پولسازترین بازیگر تاریخ سینما باشد(درباره چارلز چاپلین،وودی آلن ،آریش واریا،آمیتابچان،شارلیزترون،اما ترومن و ادری توتو هم همین نظر را می دهند اما با توجه به جمعیت عظیم هندوستان و عشق وافرشان به سینما،احتمالا این رکورد دست یکی از فوق ستاره های بالیوود باشد،با توجه به اینکه آمیتابچان هنوز هم در حال فیلمسازی است ،احتمالا این رکورد جهانی یا به او یا به مرحوم سلمان خان یا آریش واریا،برسد)
سلمان خان متعلق به نسل طلایی گیشه هاست یعنی از یک سمت او ،از سمت دیگر لئوناردو دیکاپریو و بزرگان هم تراز او مانند کریستین بیل،امیلی واتسون،بردپیت،شهاب حسینی،خانم فراهانی ،ادری توتو،ماریون کوتیار،جیسون استاتهام ،گیشه را به سمت و سوی خود می کشیدند.
این انسان ها آنچنان بزرگ هستند ،تو گویی یک پری افسانه ای انسان را به میدان تختی تهران و یک گالری لوکس ببرد و بگوید بین فیات،آلفارومئو،سانتافه،پرادو،پاجرو،بنز،جگوار،اوپل آسترا،نیسان قشقایی ،یکی را انتخاب کن.آنچنان بازار گرم و پر حرارت است که واقعا نمی شود گفت ،بنز بهتر است یا پاجرو یا پرادو،درباره افرادی که به این رکوردهای جهانی می رسند هم نمی توان به دقت نظر داد،زیرا نرخ برابری دلار امریکا در برابر یورو و ریال و روپیه ،ثانیه به ثانیه در نوسان است وهیچ نقطه مشخصی وجود ندارد که بگوییم در این نقطه ،بیشترین میزان فروش گیشه در هند،یا ایران یا فرانسه یا امریکا یا انگلستان به دست آمده است.اما نقطه ای که مطمئنیم آنجاست که «جی.کی.بهاری»درسال هزارونهصدوهشتادوهشت،اشکان را مبدل به سلمان خان کرد و از او یک ستاره ساخت،رشد صعودی او مثل اوج گیری جنگنده میراژ رافال بود یعنی آنچنان سریع ،صعود کرد وتمام رکوردهای گیشه را جابه جا کرد که جهان در تعجب ماند.تاریخ ،الگوهای ثابتی دارد و تقریبا با کمی عدم قطعیت ،می توان حالات ووضعیت ها را پیش بینی کرد،نرخ اوج گیری تند در جنگنده های برتری هوایی سبب ایجاد حالت مرگباری به نام استال کردن،می شود،ودر انسان نیز هم،اگر به زندگی امی واین هاوس،هیث لچر ،عسل بدیعی،چستربنینگتون،ویتنی هوستون،دقیق نگاه کنیم ،حساب کار دستمان می آید ،متاسفانه قضیه فواره است و ارتفاع گرفتن و فرود آمدن دردناک.
"فرانس بیست و چهار"