رحمان هزار و چهارصد
رفتن به آینده و دیدن آن،رویای تمام کارگردانان ژانر غیرواقعی بوده،هست و خواهد بود اما نحوه و طرز مواجهه با این سوال همیشگی حیات بشری است که ظرفیت و توان هنری یک کارگردان را به نمایش می گذارد.
ایران عزیز ما بر اثر تحریم ها ،نسبت به سینمای ژاپن و امریکا(که سرآمد ساخت کارتون های آینده نگر هستند)از امکانات بسیار کمی بهره می برد.آن ابر کامپیوتر ها که در دستان هنرمندان ژاپنی و امریکایی است در اختیار هنرمندان ایرانی نیست،در بهترین حالتش کامپیوترهای درجه سه چینی اما خوش ساخت و یک سری کامپیوترهای ساخت داخل که هنوز کاملا جواب خود را پس نداده اند زیر دست هنرمندان ایرانی هستند،به دلیل اینکه سیستم عامل های موجود بر روی سامانه های بلک بری و اپل امریکا با هیچ سامانه آسیایی و حتی افریقایی(افریقای جنوبی کشوری جهان اولی و پیشرفته است که خود دارای صنعت مخابرات و برق و کامپیوتر بسیار پیشرفته است. "رج ،گزارش های یونسکو درباره علم در افریقای جنوبی")سازگاری ندارند،عملا استفاده از این دو سامانه چندان به سود نیست و ایرانیان غالبا مجبور به استفاده از سامانه های کمپانی هایی چون شیائومی،ایسر،هواووی و امثال آن می باشند(این سامانه ها به نقل از یکی از دوستانم که مهندس ارشد کامپیوتر است ،تنها دو پله از سامانه های امریکایی عقب هستند و تقریبا همان کیفیت را در رندر و برداشت نهایی پس می دهند)پس واقعا انتظار نداشته باشید ،شاهد انیمیشنی در حد بر فرض داستان اسباب بازی های سه،از هنرمندان ایرانی باشید چون سخت افزار و نرم افزاری که در اختیار دارند و همینطور بودجه ای که فراهم آورده اند ،پایینتر از کمپانی های درجه یک هالیوود است ،ازسوی دیگر زبان فخیم پارسی و فرهنگ اصیل ایرانی ،متاسفانه مخاطبان مستقیم زیادی ندارد (در خوش بینانه ترین حالت ممکن ،درچین ،عراق،تاجیکستان،پاکستان،افغانستان و ایران و کانادا و امریکا حدود دویست میلیون نفر پارسی زبان زندگی می کنند در حالیکه رقم انگلیسی زبانان از مرز میلیارد می گذرد."رج مجموعه سیاره تنها ،درباره کشورهای نام برده")بنابراین اصولا کشش سخت افزاری بالایی در بازار اینگونه محصولات برای ایران وجود ندارد.اما با این وجود ایرانیان خسته و منزوی نشده اند و انیمیشن هایی می سازند که دست خالی سه سور به بهترین انیمیشن های ژاپن و امریکا می زند.فرهنگ غنی ایرانی از لحاظ نرم افزاری جای سخت افزار ضعیف را پر می کند(در مجموعه فیلم های کوتاه سینمای هنر و تجربه ایران،موسوم به تیرگان یا مهرگان ،همیشه یک انیمیشن طنز زیبا هم وجود دارد که معمولا روایتگر داستانی از شاهنامه است که اگر فردوسی رستم را به تهران فعلی ارسال می کرد،چه مشکلاتی بر سر راه رستم دستان بود!!!حتما این مجموعه فیلم های کوتاه سینمای هنر و تجربه ایران را ببینید،چون به دور از اغراق یکی از بهترین مجموعه فیلم های کوتاه سینمای جهان است).
از لحاظ نرم افزاری و محتوایی بازی فوق العاده زیبایی که نویسنده رحمان هزار و چهارصد با خودروی محبوب هیلمن هانتر(مدلی که در ایران به نام پیکان کار شناخته می شود،پیکان ها دارای چندین مدل در ایران هستند که مهم ترین آن ها اول پیکان دولوکس و بعد پیکان کار است ،ایرانیان با ابتکار عجیبی حتی موتور فرانسوی پژو چهارصد و پنج را ایرانیزه کردند و بر روی بدنه خودروی پیکان یا همان هیلمن هانتر قرار دادند،بنده کوچکترین،سال ها پیش ،سوار پیکانی شدم که کولر گازی داشت و شیشه جلوی آن برقی بود،صاحب نازنین آن خودرو از پیکان بازان طناز تهرانی بود که اطلاعات زیادی درباب این خودروی به واقع عجیب و غریب در اختیار بنده کمینه گذاشت و فرمود:روزگاری در تهران اگر یک جوان ،یک خودروی پیکان و یک خانه اجاره ای داشت به او زن می دادند!!!زیرا خانواده محترم خانم معتقد بودند هرکس یک پیکان داشته باشد در هر صورت لنگ نان شب و اجاره نخواهد ماند و حتی اگر از آسمان،گرگ هم ببارد بالاخره او نان شب خود را در می آورد)در این فیلم بی نظیر تخیلی ،پیکان ،روح پیدا می کند و خود تبدیل به یک شخصیت مفهومی کامل می شود که مطابق روز عمل می کند و خوش می گذراند و کنایه می زند و طنازی می کند،ساختن کارکتر از یک خودرو در دنیای سینما بسیار متداول است ،استاد کویین تین تارن تینو ،غالبا خودروهای خشن وعصبی و بی مهابا و ترسناکی در کارهایش قرار می دهد،بقیه کارگردانان مطرح سینمای جاده ای هم همین گونه عمل می کنند(به کارکتر پرایدخشک سفید در مقابل ب ام و و بنز و لامبورگینی وسایر خودروهای لوکس نظری بیافکنیددر فیلم آینه بغل بابازی جوادعزتی)...اما پیکان فیلم رحمان،بسیار پخته و سنجیده عمل می کند،او به اتفاقات اطرافش آگاه است و کاملا تبدیل به یک شخصیت مفهومی کامل شده است ،دیدن این اثر هنری ارجمند را به تمام گروه های سنی عزیز پیشنهاد میکنم.