وب سایت تخصصی دکتر همایون نوری پناه

وب سایت تخصصی نقد فیلم و سریال

وب سایت تخصصی نقد فیلم و سریال

نویسنده: همایون نوری پناه
ادمین : محسن اکبرزاده

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
آخرین نظرات
  • ۲۵ بهمن ۹۹، ۲۱:۱۷ - اسید سیتریک
    *ـ*

دریانوردی پیشینه ای بسیار طولانی در ایران دارد،فیلم بلندمرتبه راه آبی ابریشم با بازی بهرام رادان،که از ماجرایی واقعی،سرچشمه گرفته،تنها گوشه کوچکی از تلاش ایرانیان در راه دریانوردی بوده است،اما متاسفانه،ایران از دوران باستان،فاقد دریانوردی نظامی بسیار قوی و با برنامه بود،ایران در دوران پیش از ورود اسلام،بیشتر به توان دریانوردی لژیونرهای فینیقیایی و بعضا مصری خود متکی بود و در بسیاری از نبردهای مهم دریایی شکست می خورد به گونه ای که پیروزی های بی نظیر لشگرهای متخصص ایرانی در نبردهای زمینی،عموما تحت الشعاع قرار می گرفت.بعد از اسلام تا روزگار شاه عباس اول صفوی،توجه چندانی به نیروی دریایی نشد،یک دریانورد بریتانیایی گفته،کشوری که دریاهای جهان را کنترل کند،دنیا را و کشوری که تنگه های مهم را کنترل کند،آب های دنیا را کنترل کرده است.به دلیل جزیره بودن مرکز اصلی امپراتوری بریتانیا،همواره نیروی دریایی این کشور،کارآمدتر از نیروی زمینی آن بوده است ،به همین دلیل،هیچگاه آفتاب در بریتانیا ی کبیر،غروب نمی کرد و از زمانی که این کشور جانشین پرتغال و اسپانیا شد یعنی عصر ملکه الیزابت اول موسوم به دوران طلایی،به دلیل برتری دریایی بر ایران،همواره زنجیری از طلا بر گردن پادشاهان ایران بود و انتهای زنجیر،در دست حاکمان بریتانیایی قرار داشت.نادر شاه افشار،تمام کوشش خود را برای پاره کردن این زنجیر انجام داد اما بیماری پارانویید شدید که سه سال آخر پادشاهی وی را سیاه کرد،عملا مانع از این امر شد.رضا شاه هم تمام تلاش خود را کرد اما او نیز شکست خورد زیرا ناو ببر و پلنگ وی،بسیار آسیب پذیر بودند و با مرگ سرلشگر دریابان بایاندر و ناو سروان بایاندر،در عرض دو روز،عملا چیزی از نیروی دریایی ارتش ایران باقی نماند. محمدرضا شاه هم اندک تلاشی نمود اما اصولا ژنرال های شاه،تمایلی به ساخت نداشتند و بیشتر صنایع آماده اجرا را می پسندیدند،دو دهه اول انقلاب اسلامی نیز،فرصتی نداشت تا صنعت مادر دریایی را ارتقا دهد،اما از دهه سوم،ایران با جدیت تمام شروع به ساخت کشتی های با توانایی پیمایش اقیانوس یعنی کشتی های کلاس موج نمود،نتایج،بسیار رضایت بخش بود،برگزاری کنفرانس های متعدد ملی در زمینه طراحی بدنه و موتور،دانشجویان تحصیلات تکمیلی را علاقه مند به کار بر روی صنعت دریایی کرد،و ایران،اکنون،یکی از کشورهای صاحب نام در ساخت شناورهای فلزی و کامپوزیتی در سطح آسیاست،دریانوردی برای ایران،به لحاظ وجود منابع عظیم گاز در دریای خزر و تنگه استراتژیک هرمز،در جنوب،حکم مرگ و زندگی را دارد...

منابع:سایت اسپاتنیک،سایت مشرق نیوز،روزگاران،عبدالحسین زرینکوب بخش ایران قبل از اسلام،تاریخ جهان،عبدالرسول خیراندیش،تاریخ ایران قبل از اسلام .عباس اقبال آشتیانی،تاریخ ساسانیان،سید حسن موسوی،جلد اول و دوم و پنجم تاریخ ایران کمبریج


نویسنده:

همایون نوری پناه

ویراستار:

محسن اکبرزاده

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۶/۰۱/۰۵
همایون نوری پناه

دریانوردی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی