مقایسه فیلمنامه مردی از فولاد با بازی راسل کروو با شوالیه تاریکی با بازی کریستین بیل
يكشنبه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۵، ۰۶:۱۷ ب.ظ
ابر قهرمانان و ضد قهرمانان در حقیقت دو روی یک سکه هستند.هر دوی این انسان های برتر در اتمسفر،یعنی محیط پیرامون خود، معنا می شوند، در فیلم شوالیه تاریکی، شاهد حضور ابزار بسیار پیشرفته هستیم اما این ابزارها در یک محیط کاملا معمولی یعنی شهر گاتهام قرار دارند، اما نیم ساعت اول فیلم مردی از جنس فولاد، اساسا به کره زمین ربطی ندارد،در حقیقت ، سوپرمن ،محصول یک زندگی زناشویی عادی نیست،بنابراین توانایی هایی که در فیلمنامه برای او در نظر گرفته شده است ،ده ها برابر توانایی های بتمن است. بتمن به راحتی توسط سگ ها مورد آسیب قرار میگیرد اما سوپرمن مرتب در حال حرکت با سرعت مافوق صوت برفراز جو است....دیالوگ های سوپر من بسیار سطحی تر از بتمن است....او اساسا از قواعد عادی فیزیک استفاده نمی کند بنابراین بیشتر بار فیلم را مهندسان و طراحان جلوه های ویژه به دوش می کشند برخلاف بتمن که نویسندگان فیلمنامه و کارگردان در نضج یافتن اثر نقشی به سزا دارند.فیلم مردی از فولاد از لحاظ فیلمنامه در زمره آثار علمی تخیلی است اما فیلمنامه شوالیه تاریکی آنچنان پیچیده است که در هیچ قالب مشخصی جای نمیگیرد،شاید بتوان با تلفیق ژانرهای آخرالزمانی سیاه و ژانرهای اجتماعی با ژانرهای علمی تخیلی ،قالبی مخصوص برای شوالیه تاریکی ساخت....
نویسنده:
همایون نوری پناه
ویراستار:
محسن اکبرزاده