تمرین تخصصی برای نمایشنامه نویسان
کشتی آزاد و فرنگی و یا تیراندازی با تفنگ یا تپانچه بادی، هفتاد درصد شبیه هم هستند،اما سی درصد متفاوت می باشند به عبارت ساده، مربی تیراندازی یا کشتی برای بدنسازی یا اجرای هردو گروه ورزشکاران، تعداد زیادی تمرین مشترک دستور می دهد و چند تمرین اختصاصی....نمایشنامه نویسان باید بتوانند در ذهن خویش فضای روی صحنه را ببینند برای همین می بایست بیش از رمان نویسان تمرین های همذات پنداری انجام دهند....آینه بزرگ قدی تهیه کنید و یک نمایشنامه با دو شخصیت هم جنس در ذهنتان طراحی کنید.از آینه به جای کاغذ استفاده کنید و یک وسیله،مانند عینک آفتابی در دست بگیرید تا شخصیت اول از شخصیت دوم متمایز شود.اگر،خانم هستید دو شخصیت مذکر را سوژه کنید و برعکس...الف...تو بی دست و پا تراز اونی بودی که فکر می کردم رضا....ب...عینک بزنید...خودتم میدونی با یه رنوی قراضه نمی تونستم مسابقه ای رو ببرم که تو خط شروعش اوپل کورسا و گول هست ...خودتم اینو میدونستی،اما ناصر،تو همیشه از تحقیر کردن لذت می بری.....دو روز در هفته هر بار به مدت یک ساعت این تمرین را انجام دهید،حداقل به مدت یک ماه،صدای دو نقش و تیک های عصبی شان باید در نوع گفتارشان مشخص باشد ،اگر یک راننده تاکسی در حال بحث با یک وکیل سرشناس است ،نباید لغات و تیک های عصبی این دو نفر شبیه هم باشد...بعد از یک ماه اجرای آینه ای...یکی از آشنایان تان که فارغ التحصیل رشته های هنر است را به جای آینه بنشانید و از او بخواهید یک جمله بگوید سپس ادامه جمله را به مدت یک ساعت ادامه دهید،بعد به دوستتان بگویید ،از یک تا صد،به لغات استفاده شده ،دوم،جملات استفاده شده،سوم ،کشش و جاذبه قصه روایت شده،نمره بدهد،اگر میانگین نمرات بالای هشتاد بود،تمرین را تمام کنید اما اگر پایین تر بود،یک ماه دیگر با آینه تمرین کنید و باز هم از خودتان امتحان بگیرید،این تمرین،مهم ترین تمرین تخصصی نمایشنامه نویسان است...
نویسنده:
همایون نوری پناه
ویراستار :
محسن اکبرزاده